Blog Ale Uto

Jangan Sampai Membutohkan Diri Sendiri

Saiful Dulu & Saiful Sekarang - Bukti Saiful Bukhari Azlan Sangat Menderita Bak Kata Peguam.

Ada banyak perkara yang aku tak dapat faham dalam perbicaraan kes liwat II yang membabitkan Anwar Ibrahim sebagai tertuduh (dan telah pun dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun) dengan mangsa yang mengfailkan aduan kerana diliwat, Saiful Bukhari Azlan.

Antara yang aku tak faham ialah bagaimana Saiful dengan begitu mudah sanggup menyalin seluarnya kepada tuala semata-mata mahu memudahkan proses liwat paksa itu berlaku atas nama dia takutkan insan bernama Anwar Ibrahim.

Aku pun pernah juga jumpa Anwar Ibrahim.

Dan ramai di antara kita pernah berjumpa Anwar Ibrahim.

Sebangang-bangang manusia itu sekalipun, aku tak fikir kalau Anwar suruh salin kepada tuala untuk meliwat, kita semua akan bebal-bebal pergi ikut saranan tersebut. Apatah lagi ketika itu hanya berdua. Tiada orang ketiga, tiada pistol diacukan, tiada pula tekanan yang memaksa kita tunduk kepada saranan tersebut.

Aku juga tak faham. Punya la bersepah-sepah kes jenayah di Malaysia ini. Yang menindas ramai di kalangan rakyat biasa. Tetapi barisan peguam terbaik, peguam berpengalaman, barisan peguam senior, pendakwaraya semuanya bersedia untuk beri yang terbaik bagi membela Saiful Bukhari Azlan yang diliwat.

Bagaimana pula dengan kes rakyat biasa yang tertindas, dirompak, dizalimi, kena ragut apa semua? Prosesnya sangat cikai. Lapor kes, buat aduan dan kalau ada bukti, dapatla tangkap penjenayah dan berbicara la kesnya di mahkamah. Pendakwaraya yang ditugaskan pula standard biasa dari segi pengalaman dan kemampuan untuk memenangi kes.

Kalau takde bukti, lantak la disitu. Bertahun2 atau sampai mati apa yang tertimpa ke atas kita tidak dapat diselesaikan.

Masih ingat kes yang mana satu keluarga dari Kedah, yang kehilangan 3 anak sekaligus? 2 perempuan dan satu lelaki? Kes tue sebenarnya buat aku rasa sayu sampai sekarang. Aku tak dapat nak bayangkan bagaimana ibu bapa yang sudah la dihimpit masalah hidup, orang susah, orang miskin, takde duit, anak2 yang ada pula mati dibunuh begitu saja, bukan satu, bukan dua tapi ketiga-tiga anak yang keluarga itu ada mati dibunuh.

Aku tak nampak kerajaan Malaysia beria2 menyelesaikan kes tersebut. Barisan peguam terbaik atau pendakwaraya terbaik pun tidak diberikan kepada keluarga tersebut sebagai tanda kita bersolidariti. Jauh sekali kerajaan kita mahu mencurahkan rasa simpati dan prihatin. Takde sesiapa mahu bersimpati kepada keluarga tersebut atas nama kerajaan. Yang ada orang perseorangan dan rakyat biasa seperti kami. Bagi aku, dalam banyak2 kes jenayah yang berlaku di Malaysia, kisah di Kedah itu antara yang memberikan kesan dalam hidup aku. Ia terlalu sedih sampai aku tak boleh lupa.

Tapi ini berbeza dengan Saiful. Dia ada penyokongnya tersendiri. Bajunya tersendiri. Di angkat melalui pelbagai portal pro BN bahkan peguam Shafee pun siap kata hidup Saiful musnah dan hancur kerana kes tersebut. Katanya lagi, Saiful menderita.

Owh. Ye ke Saiful menderita?

Saiful dulu2. Ketika 7 tahun lepas. Ketika dia masih bujang. Ketika dia belum ada anak. Ketika dia masih belum menamatkan pengajiannya.



Ini Saiful Bukhari Azlan pada 7 tahun yang lepas. Ada tanda hitam di dahinya. Bagi mengambarkan betapa warak, alim dan tak tinggal solat la kononnya. Bagi penganut Islam, tanda hitam itu menunjukkan seseorang yang terlalu kerap sujud sehingga berlekuk dan bertanda.

Dan tanda ini juga la dijadikan alat meraih simpati dan sokongan dari ramai pihak kepada Saiful. Ya, Saiful seseorang yang alim. Walaupun kantoi solat jumaat tanpa mandi wajib di dalam kamar mahkamah. Ini pengakuan yang dia buat sendiri. Bukan fitnah. Kadang2 solat, kadang2 tidak solat semasa bekerja dengan PKR, lepas berhenti, tup tup selepas beberapa bulan, tau2 aje ada tanda hitam di dahi. Tanda tak tinggal solat. Aku perati juga dahi aku. Dahi orang2 alim. Dan dahi sedara mara aku yang memang rajin solat malam. Dahi TGNA pun aku perati. Boleh kata, dahi2 mereka semua takde tanda hitam macam Saiful. Kiranya Saiful neh alim nak mampos la sampai dia je boleh ada tanda hitam mengalahkan pula orang2 yang dilabel ulama. Hatta tanda hitam pada mufti2 dan ustaz2 terkenal seperti MAZA, Saiful Islam, Ustaz Don pun tak pernah aku nampak.

Hebat tak Saiful ko neh?

Then ada juga satu babak di berita tv3 dulu. Aku tengok. Saiful ko neh boleh tersenyum manis selepas keluar mahkamah ketika ditemui pemberita. Pelik juga. Adakah menjadi mangsa liwat sesuatu yang mengembirakan sehingga sanggup senyum selebar itu.

Then, selepas 7 tahun.

Ini Saiful.



Gambar ini antara gambar terkini Saiful. Rujuk sini. Ia diupload oleh isteri Saiful sendiri.

Yang aku nampak.

Tanda hitam dah hilang. Setahu aku la, kalau kita menderita sangat, lagi la kita mendekatkan diri dengan tuhan dan bukan sebaliknya. Itulah purpose tanda hitam di dahi Saiful dulu2 tue kan.

Badan makin gemuk. Tak nampak macam tak cukup makan walau sampai sekarang aku tatau dia kerja apa untuk sara anak bini.

Isteri pula boleh tahan seksi dan tak bertudung tapi mulut masing2 sembang bab Allah tak henti2. Maaf la. Aku tak suka sebenarnya citer tentang peribadi orang. Sebab aku jenis sedar diri dan berpijak di bumi yang nyata. Peribadi aku pun boleh tahan bangangnya juga. Cuma aku jenis takde la jaja nama Allah dan Islam sana sini. So tak contradiks la dengan sikap aku yang memang sedia buruk. Tapi pada aku, untuk seseorang heret Allah sana sini dalam ayat2 ko seolah2 macam kau neh baik sangat, alim sangat, tawaduk sangat, apa ke logiknya kau tak tutup aurat atau nasihatkan isteri ko untuk tutup aurat? Bukan kah perempuan kena bertutup rambutnya dengan tudung bagi mengikuti dan mematuhi protokol aurat dalam Islam bagi seorang muslimah?

Ini ko kata menderita sangat?

Hidup enjoy sakan. Boleh jual nama Allah sesuka ahti untuk umpan manusia. Teringin gak aku nak tahu. Berapa harga nama Allah pada mereka. Sejauh mana Allah pada mereka ialah Allah dalam erti kata tuhan sebenar. Ia bukan sekadar manisan di bibir atau perhiasan untuk ditunjukkan kepada orang ramai semata-mata.

Hidup nampak bahagia.
Badan makin gemuk.
Tanda hitam pun dah hilang terus.
Tatau kerja apa tapi tak nampak macam kesusahan pula.
Ya. Memang ini petanda Saiful menderita dan hidupnya hancur musnah wahai Shafee. Aku percaya sangat dan terlalu percaya. Percayalah ek.

Bai.
0 Kaki Cili Padi "Saiful Dulu & Saiful Sekarang - Bukti Saiful Bukhari Azlan Sangat Menderita Bak Kata Peguam."

 
Copyright © 2014 Blog Ale Uto - All Rights Reserved
Template By Catatan Info