Blog Ale Uto

Jangan Sampai Membutohkan Diri Sendiri

4 Sebab Melayu Bangsa Pemalas?



1. Bangun awal pagi pergi kerja. Lewat petang baru pulang. Bersesak dalam trafik jammed, tak kurang juga bersesak dalam LRT. Kerja sampai lupa hal rumah tangga. Sebab apa? Sebab Melayu pemalas masa sekolah dulu. Sebab tu bodoh dan terpaksa kerja jadi kuli cina babi. Padan muka hang.

2. Melayu yang bisnes pulak kena tipu. Bisnes rugi puluh ribu, ratus ribu malah muflis. Sebab malas research sebelum terjun dalam bisnes. Malas research karakter klien. Malas research pasaran. Malas membaca tentang undang-undang.

3. Melayu jadi pengguna telefon pintar, data kena curi. Maklumat peribadi kena exploit. Sebab malas explore telefon betul-betul. Malas geledah telefon sendiri, fungsi rumit taknak selongkar dan ambil faham. “Eh.. Aku guna Nokia 3310 jer… ” tu bukti hang bongok. Kalau hang tau 3310 ja, gumana hang nak tau anak hang buat apa dengan Galaxy, iPhone, Blackberry…? Anak bini lepaskan data penting kepada public sebab tak tau. Sebab hang tak ajaq. Sebab hang pun malas ambil tau.

4. Melayu selesa kerja makan gaji. Kerja sendiri nanti kena komited, risiko tanggung sendiri, tak dak modal. Jadi Melayu suka duduk dalam zon selesa. Kena buang kerja baru fikir nak kerja sendiri. Lagi senang kena tipu. Melayu malas keluarkan potensi diri untuk berjaya.
Melayu bangsa pemalas.

Kasarnya bahasa. Orang beradab tinggi kalau kita perli dia faham dan terus perbaiki. Tapi orang yang kurang adab, kita perlu maki baru dia faham. Orang yang tak ada adab, perli dan maki memang tak lut. Puak ni kena terajang baru dia faham. Tu pun sikit saja fahamnya.

Hari ni kalau nak tegur Melayu, tak perlu berkias lagi dah, membazir tenaga saja. Sound direct jer. Kasar ni… Yer lah, dah tak reti bahasa, kena kasar lah. Kalau kamu yang baca ni bukan jenis yang macam tu, tak perlu sakit hati. Tapi kalau kamu terasa, nak marah saya balik, silakan. Tak ada masalah. Nak kata saya biadab? Nak kata lebih dari tu pun suka hati lah.

Saya dah memang dihukum masuk neraka oleh MANUSIA. Manusia kata saya ni kafir. Lantak lah. Yang penting saya akan terus tegur bangsa Melayu. Sebab saya masih ada sayang kepada Melayu.
Nokia 3310…? Bawak-bawak lah bertaubat yer tuan.
0 Kaki Cili Padi "4 Sebab Melayu Bangsa Pemalas?"

 
Copyright © 2014 Blog Ale Uto - All Rights Reserved
Template By Catatan Info